MAARTEN
Ik ben tussen 2017 en 2021 actief geweest in het IDC. Na een jaar NK SportCup600, twee jaar ONK ProCup600 en twee jaar ONK SuperCup 600 ben ik in 2022 weer gestopt.
PR op Assen (4.555m): 1:49.070
JFF-RACING
In 2017 heb ik samen met drie vrienden JFF-Racing gevormd. We hebben dat jaar de "501 van Assen" Endurance race gereden.
Wij zijn tijdens een race weekend altijd samen op de paddock terug te vinden. Wij hebben ook een gezamenlijke website: https://www.jff-racing.nl.
verslag laatste race
Verslagen van voorgaande race weekenden zijn hier terug te lezen: race verslagen.
de motor
De basis is een standaard 600cc Yamaha R6 straatmotor uit 2007. Voor gebruik op het circuit zijn alle overbodige onderdelen verwijderd (zoals de standaard, de lampen en de spiegels) en zijn de kuipdelen vervangen voor een racekuip. Verder is de vering aangepast voor circuitgebruik, is de uitlaat vervangen en is het motorblok iets aangepast.
De motor voldoet verder volledig aan het technisch reglement van het International Dutch Championship. Zo is de brandstoftank gevuld met explosafe en bevat het koelsysteem geen anti-vries. Het motorblok is extra beschermd tegen schade.
de competitie
Het Internation Dutch Championship is de meeste competitieve motorsportcompetitie van Nederland. Deze wordt al sinds 2013 georganiseerd door CRT Holland.
Het IDC bestaat uit twee categorieën (600cc en 1000cc), ieder verdeeld over meerdere klassen.
De 1000cc is verdeeld over drie klassen: De Dutch Superbike, Dutch ProClass 1000 en Dutch SportClass 1000.
De 600cc is verdeeld over twee klassen: De Dutch SuperSport en de Dutch ProClass 600.
De klassen worden gescheiden door klasse limiettijden. Elk seizoen worden deze op basis van deelnemersaantallen en niveau bepaald. Door dit systeem rijdt iedereen altijd in de klasse die het best bij hem/haar past en zijn de deelnemers ongeveer gelijk verdeeld over de klassen.
GB Racing valbescherming
Brembo rempomp en remblokken
PP Tuning remschakelset
Domino snelgas
CNC-Sallar subframe
Dainese motorpak met D-Air airbag
Ahnendorp getuned motorblok
Akrapovic Full System uitlaat
WP Competition schokbreker
SO Products vering (André Stamsnijder)
CRC racekuipen
Dunlop GP Pro banden
Seizoen 2018
SPONSOREN
de kosten
Wegracen is een prachtige maar helaas ook een dure sport. Tot nu toe hebben we dit altijd zelf betaald, maar als we in de toekomst ook nog willen kunnen blijven rijden, dan hebben we de hulp van sponsoren nodig. En alle kleine beetjes helpen!
Om een beeld te geven van waar de kosten van het wegracen in gaan zitten zie je hieronder de kosten per dag per uitgavenpost berekend.
Remblokken kosten €6,50 per dag.
Met één setje remblokken (a €200,- per set) red ik het ongeveer twee seizoenen.
Olie verversen kost ongeveer €20,- per dag.
Olie wordt ongeveer elke 4 dagen ververst. Dan is er 1000 km (220 rondjes) mee gereden. Elke 8 dagen wordt ook het oliefilter vernieuwd.
Per seizoen gaat er ruim 10 liter olie doorheen.
Normaal onderhoud van de motor kost ongeveer €30,- per dag.
Elk jaar wordt de motor nagekeken. De kleppen worden afgesteld. De remolie wordt ververst en de remmen worden nagekeken. Een onderhoudsbeurt kost minimaal €500,-.
Kosten voor brandstof zijn ongeveer €50,- per dag.
De motor verbruikt ongeveer 0.7 liter brandstof per gereden ronde. Dat is 1 op 6.8. Of 14.6 L/100km.
Dat loopt dus op tot ongeveer €800,- per seizoen.
Banden kosten ongeveer €125,- per dag.
Afgelopen seizoen heb ik zes achterbanden en vier voorbanden versleten. Een set banden kost ongeveer €370,-. Dus ongeveer €2000,- per seizoen aan banden.
En ik heb gemerkt, hoe harder je gaat, hoe harder ze slijten. Dus het belooft alleen maar harder te gaan met de banden.
Inschrijfgeld voor een race dag is €230,-
Één seizoen racen, inclusief de trainingsdagen, kost minimaal €4000,-
Dit zijn variabele kosten, afhankelijk van het aantal valpartijen. Dit kan variëren van een paar honderd euro to enkele duizenden euros per valpartij.
Wanneer je bij een val partij geluk hebt blijft het bij een voetsteuntje (€22,-), een clip-on buis (€40,-) en een koppelingshendel (€85,-). Maar het kan snel oplopen. Een nieuw subframe (€300,-) een tweedehands brandstoftank (€400,-) en een nieuwe (ongespoten) kuipset (€550,-) kunnen de kosten snel doen oplopen.
Race teams hebben budget gereserveerd voor reparaties na valpartijen.
Ik heb geen crash-budget. Wel heb ik inmiddels enkele onderdelen op reserve.
Ook kleding slijt. Met name handschoenen en laarzen. Maar kleding kan ook beschadigen bij een crash.
Sinds 2018 rij ik met een pak met airbag. Niet goedkoop. Wel veiliger.
Helaas heb ik ik die na een crash ook al moeten vervangen. Kosten vervanging: €1700,-
Onder overig valt nog van alles.
Elk jaar proberen we weer een beetje comfortabeler op de paddock te verblijven. Dus partytent, stoelen, keukengerij, kachels, etc.
Sleutelen aan de motor kan niet zonder goed gereedschap. Bandenspanningsmeter, compressor, momentsleutels, jerrycan, etc.
In 2020 werden mijn race activiteiten ondersteund door de volgende sponsoren.
CLUB van 50
Vanaf €50,- word je lid van mijn ‘Club van 50’. Natuurlijk kan je ook meer of minder sponsoren. Na elk raceweekend schrijf ik een race verslag. Als lid van de Club van 50 ontvang je als eerste de nieuwsbrief met daarin het raceverslag. Wanneer je langskomt tijdens een raceweekend ben je van harte welkom op de paddock in onze ‘hospitality’. Er staat altijd koffie, thee en iets lekkers voor je klaar. De races kan je vanaf alle tribunes volgen. Tussen de sessies door laten we je graag zien hoe het er aan toe gaat op de paddock.
De races volgen is een stuk leuker wanneer je iemand hebt om aan te moedigen 😉
Draag jij mij en de motorsport een warm hart toe en wil je lid worden van mijn Club van 50? Neem dan contact op via clubvan50@jff-racing101.nl.
leden
- Paula Pieper
- Edwin Wevers
- Anneke van Veen
- Ron Broers
- Nel Pieper
- Frederike Ritsema van Eck
- Rogier Hofboer
- Elmar Staphorsius
- Pim Albers