RACE VERSLAGEN

Lees hier alle voorgaande leesverslagen.

17 juli 2020: race #2 en #3


Training

Na vorig weekend hebben we geconcludeerd dat de vering beter kan worden afgesteld. Maarten heeft moeite met het afdraaien van de motor. En bij het oppakken van het gas gaat de motor (te) snel naar buiten. Een duidelijke aanwijzing is de nog onbenutte veerweg aan de voorkant. Donderdag heeft Maarten lichtere veren in de voorpoten laten zetten. Tevens is de luchtkamer vergroot. De achterkant van de motor is iets verhoogt. Hierdoor zou er meer gewicht op de voorkant moeten komen waardoor de motor dieper in de veren duikt en blijft. Dat zal op zijn beurt tot betere stuureigenschappen moeten leiden.

De vrijdag staat in het teken van het wennen aan de aanpassingen en het verder afstellen van de motor. Direct in de eerste sessie voelt de motor al heel anders aan. Maar wel vertrouwd. Insturen gaat veel makkelijker. Maarten hoeft minder lang ‘te wachten’ tot de motor naar binnen draait en hij kan daardoor ook weer eerder op zijn gas. Gedurende de dag proberen we nog verschillende instellingen. Iets minder doorsteek, iets minder compressiedemping. Uiteindelijk besluiten we terug te gaan naar de setting waarmee we de dag begonnen zijn.

Kwalificatie

We rijden op zaterdag één kwalificatie en twee races. Het is droog. En het blijft droog. We hebben een nieuwe Dunlop GP-Pro achterband gestoken. De eerste anderhalve ronde rijdt Maarten een beetje voorzichtig om de nieuwe band de kans te geven op te ruwen. Dan gaat hij er voor zitten. 1:51.1, 1:51.2, 1:51.0. Nog één keer aanzetten… 1:50.438. Nieuw persoonlijk record. Wel zit Maarten een beetje gespannen op de motor. Hij besluit na zes ronden weer binnen te komen. Een 16e tijd. Het startveld is vandaag met 18 rijders iets kleiner dan vorige week.

Race #2

De rode lichten gaan aan. Maarten brengt de motor op toeren. De lichten gaan uit. Goede start. Maarten haalt drie rijders in onderweg naar de Haarbocht. Van Wijhe heeft een nog betere start en komt vanaf de laatste startplek Maarten voorbij. In de Strubben komt Hamden binnendoor. Op de Veenslang komt Kok voorbij. Aan het einde van de eerste ronde remt van der Flier later en komt langszij. Maarten verliest de bij de start gewonnen plekken weer, maar zit lekker op de motor. In de vierde ronde weet Maarten een nieuwe PR te rijden: 1:49.736. Onder de één-minuut-vijftig. Yes.

Ondanks de goede rondetijden (naast de nieuwe PR ook nog meerdere ronden in de 1:50 en lage 1:51) weet Maarten zijn positie niet vast te houden. Na Nijssen in de vierde ronde komt ook van Wikselaar nog langszij. We liggen op de laatste plek als ook nog een technisch mankement opdoemt. In de laatste ronde, bij het uitkomen van Strubben, lijkt de motor in te houden. Maarten kan nog doorrijden. Dan uitkomen Ruskenhoek en uitkomen Stekkenwal is er toch echt iets aan de hand. Maarten kijkt achterom en naar zijn motor maar ziet niets vreemds. De motor wil geen toeren meer maken. Boven de vierduizend toeren komt hij niet meer. Dan in de GT houdt het helemaal op. De motor valt uit. Maarten tikt hem in de neutraal en laat hem uitrollen. Zo rolt hij als 17e over de finish.

Sleutelen  

Tussen de races door is er genoeg tijd om het probleem op te sporen en te verhelpen. De accu is leeg. Oorzaak: Kapotte spanningsregelaar. Gelukkig kunnen we bij Ott Motoren een tweedehands regelaar scoren. Met een opgelade reserve-accu beginnen we aan de tweede race van de dag. 

Race #3

Bij de start is Maarten minder scherp. Hij komt redelijk weg. Van Wijhe heeft weer een goede start. Met alleen Kok achter zich gaat Maarten de Haarbocht in. In Ossenbroeken kan Maarten van der Flier binnendoor voorbij steken. Op de Veenslang komt Kok weer voorbij, net als in de twee voorgaande races. De rest van de race verandert Maarten’s positie niet meer. Hij weet constante snelle tijden te rijden. Met nog twee 1:49-ers en drie 1:50-ers weet hij van der Flier achter zich te houden. Maarten is gefinisht op een 16e positie.  

 

11 juli 2020: race #1


Training

Eindelijk is het zover. We mogen weer racen. Waar we in juni nog alleen mochten trainen is het nu weer toegestaan om de competitie te starten. Zoals vanouds is gaat het weer een regenachtig weekend worden. De vrijdag begint met buien maar later op de dag werd het droog. Hierdoor heeft Maarten zowel op een natte baan als op een droge baan kunnen trainen.

Kwalificaties

De eerste kwalificatie. Voor het eerst in de ONK SuperCup 600. De baan is droog. Doel is een lage 51er of hoge 50er. De sessie verloopt goed en Maarten kan een paar goede ronden rijden. Aan het eind van de sessie heeft hij een tijd van 1:51.997 op de klok weten te zetten. Een 22e tijd.

De tweede kwalificatie. Een half uur voor aanvang trekt er toch nog een bui over. De baan is kletsnat. Verbeteren van de tijd zit er dus niet in. Maar Maarten grijpt de kans wel om weer meer meters in het nat te maken. Slechts 7 andere rijders denken er ook zo over. Maarten zet een 5e tijd neer met een 1:59.679.

Race

Gelukkig is het de rest van de dag droog gebleven en is de baan weer helemaal opgedroogd. Opstellen voor de start. Assen heeft een nieuwe asfaltlaag en alle markeringen zijn opnieuw aangebracht. Ze zijn alleen de startnummers bij de startvakken vergeten. Iedereen is aan het zoeken naar zijn plek. Maarten neemt de laatste plek op de grid in.

De lichten gaan uit. Maarten is goed weg. Hij stuurt de Haarbocht in en weet vier rijders achter zich te houden. Tot aan Strubben blijft dat zo. Zijn exit is matig en daar moet hij op de Veenslang voor betalen. Zowel Kok als Kolk weten hem op snelheid te passeren. Maarten weet een aantal ronden lang bij het groepje voor hem aan te haken. Nijssen zit achter hem en weet in de derde ronde Maarten te passeren. Hij is duidelijk sneller en rijdt bij Maarten weg. Er is een klein gat ontstaan naar de rijders voor ons maar we komen langzaam dichterbij.

 

In de zesde ronde weet Maarten het gat naar van der Flier te dichten en uitkomen Ramshoek een inhaalpoging te wagen. Bam. Er voorbij. Maar de GT gaat daardoor iets slechter en van der Flier weet in de Haarbocht Maarten er direct weer uit te remmen. Vervolgens rijden ze samen het gat naar Kolk dicht. In de laatste ronde weten zowel van der Flier als Maarten Kolk voorbij te komen.

De finishvlag valt. Maarten is 19e. Hij heeft Kolk achter zich gehouden en Alberts heeft door een blessure moeten opgeven.

Maarten kijkt terug op een zeer geslaagd eerste raceweekend. Tijdens de race heeft hij constante rondetijden gereden laag in de 1:51. 

 

12 oktober 2019: race #10 en #11

Training
Op de trainingsdag voorafgaand aan de races heeft Maarten helaas maar weinig meters kunnen maken. Onder andere door een olielekkage bij een andere rijder zijn er enkele sessies verloren gegaan. De rijtijd die hij wel heeft kunnen benutten was onder natte omstandigheden. Ervaring die waardevol bleek te zijn voor de racedag. 
Kwalificatie

De kwalificatie op zaterdagochtend was ook in de regen. Op gloednieuwe Dunlop regenbanden wist Maarten zich op de derde startrij te plaatsen. Niet slecht! De rest van de dag leek ook nat te blijven, dus de motor blijft op zijn regenbanden staan. De semi-slicks liggen klaar in de bandenwarmers.

Race 1

Kort voor aanvang van de eerste race houdt het op met regenen en is de baan aan het opdrogen. Om geen onnodig risico te lopen besluiten we de regenbanden te laten zitten. In de out-lap voorafgaand aan de race blijkt echter al snel dat dat de verkeerde keus is geweest. De baan is al bijna helemaal droog. De nieuwe regenbanden kapot rijden is geen optie, dus er wordt besloten om niet op te stellen voor de start. Domper.

Regen

Een uur voor aanvang van race twee is het nog altijd droog. Mooi, dan is dat tenminste duidelijk: semi-slicks. Wielen gewisseld en vering aangepast. We zijn klaar voor een mooie laatste race!
Maar dan, een half uur voor de race: Lichte motregen. Niet genoeg om ons zorgen te maken, niets aan de hand, semi-slicks is prima. 20 minuten voor de race: Iets zwaardere motregen. Hmmm. Twijfel wat te doen. 15 minuten voor de race: Motregen zet door en de klinkers op de paddock kleuren donker. Het is nat. Te nat. Maarja, we hebben nog maar 15 minuten. Dennis biedt zich aan: “Doe jij het voorwiel, dan doe ik het achterwiel. Je hebt niets te verliezen!”. En gelijk heeft hij, want het is absoluut te nat voor semi-slicks en het is allesbehalve aan het opdrogen.
Tijdens het aandraaien van de laatste boutjes klinkt de zoemer. Nog één minuut! Of drie minuten? Niemand weet het. Snel de helm op en de handschoenen aan. De R6 staat al buiten en de motor draait. Maarten springt er op en is weg. Als een van de eerste komt hij aan in parc fermé. Oké, het was de drie-minuten zoemer. Misschien wel goed ook. Nog even op adem komen en concentreren op de race.

Race 2
De start: Maarten heeft een bliksemstart. Hij remt laat en gaat als derde de eerste bocht in! Wow. Dat had hij niet verwacht. De eerste ronde gaat goed, maar vlak voor de Ramshoek gaat de rode vlag uit. Er zijn drie valpartijen geweest.
Herstart: Weer goed weg. Ook nu heeft hij de aansluiting in de kopgroep van vijf rijders. De kopgroep blijft redelijk bij elkaar. Slechts enkele seconden tussen posities één en vijf. Het is harder gaan regenen en dus blijft het oppassen geblazen. In de derde ronde gaat Stolte vanuit de derde positie onderuit in Strubben. Jeroen Kok moet uitwijken naar rechts. Maarten kan links er langs en gaat van plek vijf naar drie. Gekkenhuis. Kok is snel en komt diezelfde ronde nog voor Mandeveen langszij. Maarten terug naar vier. Achter Kok aan. Samen weten we het gat naar de twee koplopers te dichten. Laatste ronde. In De Bult vraagt De Ruiter te veel van zijn achterband en gaat onderuit. Kok schuift door naar de tweede positie. Maarten naar drie. Finish. Wacht. Finish? Even tellen: Witte één. Kok twee. Ritsema van Eck drie. Podium!
 
 

14 september 2019: race #9

Na de uitstapjes naar Frankrijk en Duitsland, was het 13 en 14 september weer tijd voor een raceweekend op Assen. Onze laatste meters in Assen waren geëindigd in de grindbak van de Ramshoek en dat wilde we dit weekend niet nogmaals herhalen.
 

In tegenstelling tot wat we tot nu toe dit seizoen gehad hebben, waren de weersvoorspellingen voor het hele weekend goed! We hebben zelfs de regenbanden in de aanhanger laten staan.
Op vrijdag hebben we 4 trainingssessies gereden. Ondanks dat het druk was op de baan, had Maarten wel weer een goed gevoel te pakken.
De hele dag wist hij constante rondetijden tussen de 1:52 en 1:54 te rijden. Het gevoel was weer terug!

Kwalificarties

Op zaterdag stonden weer de gebruikelijke dubbele kwalificaties en een race gepland. Met perfecte weersomstandigheden (droog, zonnig en weinig wind) beloofde het een dag van snelle tijden te worden. In de eerste kwalificatie wist Maarten een 12e tijd neer te zetten met een snelste ronde van 1:53.781. Dat moet harder kunnen. De afgelopen races in het buitenland hebben duidelijk gemaakt hoe belangrijk een goede kwalificatie is.
In de tweede kwalificatie wist Maarten zijn tijd nog verder aan te scherpen en wist zelfs in de derde sector van het circuit een op één na snelste tijd neer te zetten. Met een snelste ronde van 1:51.342 wist Maarten een 9e plek op de startgrid te veroveren voor de race.

Race

Maarten start de race aan de binnenkant, een plek waar hij liever niet staat, maar hij komt prima weg. Even goed in de gaten houden wat de coureurs om hem heen doen, maar allemaal komen ze prima de eerste bocht door. Na de eerste ronde ligt hij nog steeds op een negende positie. Het kost hem moeite om Bolt die voor hem rijdt in te halen. De rondetijden zijn gelijk en ondanks dat Bolt een paar foutjes maakt, komt Maarten er maar niet voorbij. In de achtste ronde is hij er eindelijk voorbij, maar helaas heeft Nijssen zowel Bolt als Maarten weten in te halen. Door een technisch probleem bij een van de rijders in de kopgroep ligt Maarten nu achtste.

In de laatste ronde komt ook Mijnten nog voorbij. Maarten blijft in zijn wiel tot aan de GT. Voor Mijnten rijdt nog een gastrijder. Mijnten steekt hem bij het aanremmen van de GT aan de binnenkant waardoor de andere rijder moet uitwijken. Maarten profiteert en weet als achtste to finishen. 

17 augustus 2019: race #7 en #8

Woensdag 14 augustus: We rijden af naar Oost Duitsland, Motorsport Arena in Oschersleben om precies te zijn. Vorig jaar heb ik hier ook al gereden en ik vond het een leuke baan. Ik heb er dus zeker zin in.
Donderdag
Op donderdag hebben we bij Bike-Promotion nog een extra trainingsdag bijgeboekt. Helaas was het weer net zo wisselvallig als het hele jaar al het geval is. In de ochtend regende het en de eerste sessies van de dag rijden we dus op regenbanden op de baan. Ik merk dat ik nog niet met vertrouwen op de motor zit. De crash in juni heeft denk ik meer met me gedaan dan ik wil. De eerste sessie van de dag moet ik aan me voorbij laten gaan, omdat de sessie zo kort op de briefing zit, dat ik geen tijd meer heb om mijn banden te wisselen en me klaar te maken. Na de volgende twee sessies op de natte baan is mijn snelste rondetijd een 2:02.78.
Na de lunch slaan we weer twee sessies over, de baan is half droog en half nat, ik heb geen zin om het gevaar op te zoeken. Daarna is de baan droog en om 15:20 ga ik op droogweerbanden naar buiten: Vertrouwen opbouwen. Om mij heen rijden de snelste jongens en meiden van de Nederlandse competitie. Binnendoor en buitenom halen ze me in en af en toe gaat dat met voor mijn gevoel weinig marge: mijn vertrouwen neemt niet toe.
Voor de laatste sessie vraag ik dan ook een overplaatsing aan naar een langzamere groep en plakt Paula mijn laptimer af. Met vertrouwen rondrijden, zonder focus op rondetijden is het plan. En het voelt al stukken beter. Uiteindelijk zet ik een 1:43.51 neer. Ik ben niet tevreden. Vorig jaar reed ik op een droge baan een 1:37. Ik hoop dat ik vrijdag en zaterdag als ik met alleen mijn eigen klasse rijd, me beter voel.
 
Vrijdag
Op vrijdag mogen we als eerste groep van die dag de baan op, om 8:15 uur! Jeetje dat is vroeg. In Assen gaan we nooit voor 9 uur naar buiten, ik heb de koffie nog maar net op!
De ProCup 600 rijdt hier samen met SportCup 1000, iets waar ik nooit heel blij van wordt, want je zit elkaar nou eenmaal in de weg. Ik zet in de vrije training een 1:43.893 op de klok. Het blijkt een 10e tijd te zijn in het deelnemersveld van 39 rijders. Niet slecht. Twee uur later zitten we weer op de motor voor de eerste kwalificatie en weer twee uur later wordt de tweede kwalificatie gereden. Ik rij nog steeds met een afgeplakte laptimer. Mijn beste tijd in de eerste kwalificatie is een 1:42.619 en in de tweede een 1:42.069. Toch weer 1.5 seconden sneller dan de dag er voor, maar nog ver weg van de 1.37 van een jaar eerder. Ik sta hiermee op een 23e plaats op de grid en daar baal ik behoorlijk van. Dat betekent dat ik behoorlijk wat mensen moet inhalen om een beetje een goed resultaat neer te zetten.
 
De eerste race wordt gereden op om 14:15 uur over 15 minuten en 1 ronde. Ik ken een goede start, daar heb ik me dit jaar toch echt wel in verbeterd! Na de eerste ronde heb ik 6 plaatsen goed gemaakt en lig ik 17e. Die plek weet ik een aantal ronde vol te houden, tot ik in de 6e ronde een schakelfout maak: in plaats van in de 3e ga ik in de 5e versnelling de Shell Curve in. Ik haal de bocht nog net. Snel de juiste versnelling opzoeken en door. Shit: 3 plaatsen verloren!. Nu focus terug en die fout niet nog een keer maken. In ronde 9 haalt Michael Mijnten mij nog in, weer een plek verloren. Ik kan gelukkig wel bijblijven. Voor Mijnten rijdt Jan Houbraken. We zitten vlak achter elkaar. In de laatste ronde, laatste bocht moeten we een achterligger inhalen. Mijnten en Houbraken worden gehinderd. Ik steek de bocht wijd in en steek hem binnendoor. Mijnten heb ik. Houbraken ook, maar die pakt mij in de sprint naar de finish nog net weer terug. Ik eindig 0.029 seconde achter Houbraken en 0.085 seconde voor Mijnten. Close racing! Ik finish als 20e, 15e in mijn klasse.
 
Zaterdag
Op zaterdag kunnen we gelukkig wat langer van onze koffie genieten. De warm up staat gepland voor 10:40. Alleen heeft het weer geregend in de ochtend en is het nu net een half uurtje droog. De baan is dus wederom half nat en half droog. Ik ga geen risico nemen en besluit niet naar buiten te gaan. Ik ben niet de enige. Slechts 15 rijders gaan de baan op en enkele rijden slechts 1 ronde.
De tweede race van het weekend is om 12:50 uur en gelukkig is het dan al een tijdje droog en is het dus duidelijk op welke banden we naar buiten kunnen. Ik heb weer een goede start en rijd na de eerste ronde op een 18e plaats. Ik blijf de hele race op de 18e of 19e plaats liggen. Deze race is 5 minuten langer dan de eerste en dat voel ik: ik krijg last van een stijve arm. Kramp? Armpump? Ik weet het niet, maar fijn is het niet. Ik probeer te ontspannen. Snel het gas dicht draaien en de rem pakken lukt niet. Ik zit achter Hilco Borger. Voor mijn gevoel ben ik sneller, maar er voorbij komen lukt niet. In de laatste ronde rij ik nog naar hem toe en probeer ik hem in de laatste bocht nog te pakken. Bij het aanremmen binnendoor steken? Nee, dat lukt niet. Dan de exit: Die is goed, ik zit in zijn wiel. Maar het is net niet genoeg. Ik finish 0.076 seconde achter Borger. Wederom close racing! 
Achteraf hoor ik meer coureurs klagen over hun armen. Misschien is zo’n warm up toch ergens goed voor? Ik finish uiteindelijk als 15e, mede door tijdstraffen van 2 medecoureurs met een jumpstart. In mijn klasse ben ik 12e.
 
In het klassement ben ik gezakt naar een 9e plaats. Ik ga mijn best doen dit de laatste 3 races op Assen weer goed te maken.

 

27 Juli 2019: race #5 en #6

Vrijdag

Inmiddels is het zeven weken sinds het vorige raceweekend. In die tijd heb ik kunnen herstellen van mijn sleutelbeenbreuk en is de motor is weer in ere hersteld.

Omdat ik nog niet eerder op Dijon-Prenois heb gereden heb ik naast de geplande OWCup training en kwalificatiesessies nog drie extra sessies bijgeboekt.

De baan is compleet anders dan Assen. Geen bocht is vlak. Maximaal stijgingspercentage van wel 14%. Hele gave baan en ik heb de layout snel in mijn hoofd. Maar ik worstel om de snelheid verder op te bouwen. Van mijn sleutelbeen heb ik weinig last. De hitte (37+ graden) maakt het wel zwaar. Ik eindig de dag met een rondetijd van 1 minuut 33 seconden. Hiermee kwalificeer ik mij als 22e op de grid, 13e in mijn klasse.

Zaterdag

We worden wakker zoals we gewend zijn dit seizoen: Met regen. Om 10:53 uur is de eerste race. Gelukkig is er geen twijfel over de bandenkeuze. De baan is nat en het regent nog licht: Regenbanden. Ik heb een goede start en win meerdere plekken. Ook na de openingsfase voelt het nog goed. Ik win nog een paar plaatsen. Maar na een paar ronden regent het niet meer en begint de baan langzaam droger te worden. Bij het opkomen van het rechte stuk voelt de motor onstabiel. Er zitten daar een paar hobbels in het asfalt en de motor blijft daarna erg lang bewegelijk. Ik heb niet het vertrouwen om het gas snel open te draaien en verlies meerdere ronden na elkaar een plek op het rechte stuk. Ik finish 12e, 9e in mijn klasse. Later hoor ik dat ik even 4e heb gelegen.

De tweede race is om 15:16 uur. Ook nu regent het weer. Voor deze race heb ik nog een nieuwe regen-voorband gestoken. Het verloop van de race is vergelijkbaar met de eerste. Ik heb weer een goede start. Na de eerste ronde lig ik 8e. Maar ik blijf lang achter een 1000cc uit de SportCup hangen. In de tweede ronde heb ik een momentje bij het omhoogrijden richting Double Gauche de la Bretelle. Bijna lig ik er af. Het vertrouwen in de voorkant blijft laag. In de derde ronde wordt ik weer ingehaald op het rechte stuk. En de ronde daarna weer. En weer. In ronde zes weet ik bij het aanremmen op Parabolique de duizend aan de binnenkant in te halen. Daarna sta ik geen plek meer af. Ik finish 11e, 8e in mijn klasse.

Vooraf had ik op betere resultaten gehoopt. Maar gegeven dat dit voor mij een nieuwe circuit was, dit mijn eerste race was sinds mijn sleutelbeenbreuk en het weer listige omstandigheden waren ben ik toch erg tevreden. Over drie weken staat race #7 en #8 op de kalender. Ik sta nu 4e in het kampioenschap.

 

8 juni 2019: race #4

Vrijdag

Vrijdag was een mooie dag die we goed hebben kunnen benutten om te trainen. Op donderdag heb ik een gloednieuwe rempomp gemonteerd (dank je wel Wevers en Wevers Racing Support !!) die ik maar al te graag wilde uittesten. Mijn verwachtingen zijn overtroffen. Wat een verschil. Met veel minder moeite en veel meer precisie kan ik met deze rempomp de bochten aanremmen. Dat geeft weer extra vertrouwen en rust. Ik heb mij dan ook alle sessies volledig proberen te focussen op mijn remtechniek. Later remmen, harder remmen en langer de bocht in remmen.

‘s Avonds hebben we onze tenten afgebroken om ons voor te bereiden op het onstuimige weer wat voorspeld was. De motoren mochten we bij andere rijders in een pitbox onderbrengen.

Zaterdag

Wind. Heel veel wind. Gelukkig mochten we onze motoren ook de hele racedag in de pitbox laten staan, dus van de wind hadden we nu alleen op de baan nog last.

De eerste kwalificatie sessie zal het droog blijven, maar voor later op de dag zijn buien voorspeld. Deze sessie kan dus belangrijk zijn. Het begin van de sessie verloopt goed. Ik kan een paar vrije ronden rijden en goed in mijn ritme komen. Dan aan het einde van de sessie: nog één keer aanzetten voor een goede tijd. Ik zit in een goede ronde. Strubben ging goed. Door later te remmen kan ik makkelijker insturen en kom ik beter uit.

Maar dan: Uitkomen meeuwenmeer maakt de rijder voor mij een klein foutje. Ik kom onverwacht snel dichterbij en ga links langszij. We gaan zij aan zij met 220 km/u richting Hoge Heide. Maar ik heb niet genoeg snelheid om er echt voorbij te komen. Heeft hij mij wel gezien? Ik twijfel en durf hem niet vol in te sturen. In een fractie van een seconde leer ik dat dat een stomme fout is. Ik beland links van de curb buiten de baan. De motor blijkt minder grip te hebben op het gras dan op het asfalt ;-). Ik word gelanceerd en schuif dwars over de baan Ramshoek uit. Oh wat stom. Einde weekend.

Gelukkig heb ik de andere rijder niet meegenomen het grind in. Ikzelf kom er gezien de crash goed van af. Wel een breuk in mijn sleutelbeen. Maar gezien de schade aan mijn pak is dat een wonder.

18 mei 2019: race #3

Vrijdag

De weersvoorspelling voor het derde raceweekend van het seizoen waren goed. Maar toch…
Vrijdag 17 mei begon de dag nat en grijs. Geen harde regen, maar de baan was kletsnat. De eerste 2 sessies van de dag heeft Maarten niet gereden. Te droog voor regenbanden. Te nat voor slicks. De derde sessie is hij wel even gaan kijken, maar de ene helft van de baan was nat en de andere helft was droog. Niet te doen. Dus na 1 rondje meteen weer naar binnen. De 4e en 5e sessie zijn wel verreden, maar door de koude omstandigheden waren de tijden nog niet heel goed. Ook was het vertrouwen er nog niet.

Zaterdag


Toen we zaterdag wakker werden, werden we aangenaam verrast: De zon scheen! Het werd al snel lekker warm. Om 10.15 was de eerste kwalificatie. Met 43 rijders in de baan was het erg druk, maar het racegevoel kwam langzaam weer terug. Met een 1:53.376 wist Maarten een vijfde tijd neer te zetten.


De eerste kwalificatie heeft hij bewust nog niet heel hard gepushed, omdat hij wist dat de tijden in de tweede kwalificatie toch nog zouden verbeteren.
Na deze eerste kwalificatie heeft het team voor en achter nieuw Dunlop rubber gestoken en dat gaf hem in de tweede kwalificatie meteen een goed gevoel. Ook deze kwalificatie was het weer erg druk op de baan, maar dankzij het vinden van een vrije plek op de baan, wist Maarten met een 1:51.459 de derde kwalificatietijd neer te zetten. Zijn beste kwalificatie ooit!

Nu nog even ontspannen en focussen voor de race van 16:15 uur. Daar stond hij dan: op de eerste startrij met vrij zicht tot aan de Haarbocht. Licht aan, licht uit en gaan. Hij kwam goed van zijn plek, maar de jongens om hem heen ook. Als vierde ging hij de eerste bocht in. Het tempo zat er gelijk goed in. Waar in het middenveld de eerste paar bochten enorm druk zijn en iedereen moet opletten wat andere doen, had hij nu slechts drie rijders voor zich waar hij gelijk met vol vertrouwen achteraan kon gaan. In de eerste ronde kon hij de top 3 nog redelijk volgen, maar na de tweede ronde was er toch wel een gat gevallen. Vooral met de exit uit Strubben laat hij het liggen en verliest hij veel tijd. In de vierde ronde wordt hij daardoor op de Veenslang dan ook ingehaald door Ronald. Oke, niet erg: Ronald is vorig jaar altijd sneller geweest dan Maarten. Maarten probeert aan te haken en dat lukt. In de achtste ronde komt ook Ronnie voorbij. Weer op de Veenslang natuurlijk. Zoals Maarten zelf zegt: Ik moet echt gaan werken aan die f*ckng Strubben. Oke, Focus houden en achter Ronnie en Ronald aan. Dan komen ze bij De Bult achter een rijder uit de 300cc klasse. Ronald en Ronnie zijn er voor Mandeveen voorbij. Maarten zit er dan net achter en komt er pas bij uitkomen Duikersloot langs. Het gat naar de rijders voor hem is snel groter geworden. Op start-finish ongeveer drie seconden. Nog twee ronden te gaan. Aanzetten. Je weet maar nooit. Achter Maarten is een gat. Via het pitbord wordt hij op de hoogte gehouden van wat er achter hem gebeurt: P6, +4.8. Genoeg ruimte tot zijn achterligger. Laatste ronde: Hij zit er nog ongeveer anderhalve seconde achter. Zou het kunnen? Hij focust op zijn lijnen en probeert te ‘ontspannen’. Goed de apexen pakken. Hij komt dichterbij. In de Ramshoek loopt hij nog verder in, maar aanremmen GT is het gat nog te groot. Met 0.3 seconde achter Ronnie wordt hij afgevlagd. 6e in de ONK ProCup600 tijdens een normale droge race! Yessss!!!

Uitslag van de race: 2019-0518-ONK-Procup-600-Race.pdf

27 april 2019: race #2

Vrijdag

Nadat Maarten de afgelopen weken druk bezig ben geweest om de motor weer helemaal in orde te krijgen, was het afgelopen vrijdag weer tijd om hem in actie te zetten. Het weer hielp helaas niet mee, nadat het de afgelopen dagen heel mooi weer is geweest, stond er voor dit weekend kou, wind en regen op het programma. 

Vrijdagochtend worden we dan ook wakker van het getik van de regen op de kar: dat betekend wielen wisselen om de motor op regenbanden te zetten. De eerste sessie was het ook echt nat, dus dit was een goede training om weer eens te oefenen met rijden in de regen. Toen de tweede sessie gereden werd, was het al een tijdje droog, maar de baan vertoonde nog steeds natte plekken, waardoor Maarten weer met een regensetting naar buiten is gegaan. De baan bleek echter veel droger dan gedacht, wat de regenbanden niet ten goede kwam. Maar omdat het toch al oude banden waren, besloot hij door te rijden om langzaam vertrouwen te krijgen op een opdrogende baan. Dit betekende wel dat de achterband na deze sessie afgeschreven was. De middag sessies werd op een droge setting gereden en vooral de vierde sessie heeft Maarten lekker gereden.

Zaterdag

Ook zaterdag begon de dag weer nat. In de eerste sessie van de dag was er een coureur onderuit gegaan die helaas behoorlijk wat olie op de baan had gelegd. Uiteraard werd dit grondig schoon gemaakt door de vrijwilligers van het TT-circuit, maar hierdoor liep het schema wel vertraging op. De eerste kwalificatie werd 50 minuten later verreden om 11.30 uur. Hier bleek wederom dat Maarten zich best goed voelt in de regen. Lang stond hij bovenaan de tijdlijsten, maar uiteindelijk moest hij toch wat plaatsen toegeven en wist in deze kwalificatie een 5e tijd neer te zetten. 

Tijdens de tweede kwalificatie om 14:00 uur waren de weersomstandigheden verbeterd, maar de baan was niet droog genoeg om met een droge setting naar buiten te gaan. Maarten besloot om 1 snelle ronde neer te zetten en vervolgens naar binnen te gaan om de nieuwe regenband te sparen. Ondanks dat hij ruim 6 seconde sneller was dan de eerste kwalificatie, wisten veel andere coureurs in deze sessie hun tijd nog meer te verbeteren. Hij kwalificeerde zich hierdoor als 16e voor de race die aan het einde van de middag verreden werd.

 

De tijd tussen de kwalificatie en de race bestonden vervolgens uit het bestuderen van alle verschillende weer-apps. Zou het droog zijn of zou het regenen? Voordat de race begon was het al een tijdje droog, maar er werd wel nog een bui voorspeld: een kleintje. Wat gaan we doen? Toch maar op regenbanden er op uit. Op de grid was duidelijk te zien dat er verschillend gegokt werd. Wie zou de juiste keus gemaakt hebben?

Nu focussen: de lichten gaan aan, en uit: Maarten heeft een goede start. Al voor de eerste bocht heeft hij 6 plaatsen goed gemaakt. Tegen de tijd dat ze op de zuidlus zijn ligt hij zelfs al op de vijfde positie. Door een ernstige crash van een medecoureur op droogweerbanden in Ramshoek komt hij na de eerste ronde als 4e door. En die plaats heeft hij niet meer afgestaan, hoewel hij tijdens de race geen idee had op welke positie hij lag. Mede ook doordat er veel coureurs gelapt werden. 

Mede door de listige omstandigheden is het team super trots met dit resultaat. De beste eindklassering tot nu toe! 

Uitslag van de race: 2019-0427-ONK-Procup-600-Race.pdf

6 April 2019: Race #1

Vrijdag 5 april: de eerste meters van 2019
Het seizoen 2019 begint! Alleen begint het nat. Waar Maarten in 2018 tijdens de Cup geen regenband nodig heeft gehad zijn ze in dit eerste weekend wel nodig.

Helaas heeft er in de sessie voor Maarten iemand gereden die olie heeft gelekt, waardoor er over de hele lengte van de baan vlekken olie te vinden zijn. De eerste outlap, werd hierdoor ook meteen de inlap en de rest van die sessie en ook de tweede sessie heeft Maarten niet meer gereden. Wel heeft hij al even kunnen voelen aan het effect van het Domino snelgas wat deze winter op de R6 is gemonteerd en de eerste bevinden zijn goed.

Na de lunch was het in ieder geval gestopt met regenen en de baan toonde ook meer droge dan natte plekken. De koude en verraderlijke omstandigheden zorgde er echter voor dat er nog geen snelle rondetijden gereden werden. In de derde sessie heeft Maarten 10 rondjes kunnen rijden met een snelste tijd van 2:14.601. In de vierde sessie had hij veel last van verkeer en de laatste sessie van de dag werd helaas al vrij snel rood afgevlagd in verband met een valpartij van een medecoureur.

Zaterdag 6 april: Raceday

De dag begon helaas weer koud en de ProCup 600 stond als eerste gepland voor de dag. De eerste kwalificatie werd dus ook al om 9 uur gereden. Na een paar ronde kwam Maarten de pits in, omdat hij last had van een beslagen vizier. Het was met deze temperaturen al een uitdaging om warmte in de band te houden en deze tussenstop hielp daar niet bij. Bewust van de situatie reed Maarten dus weer voorzichtig de baan op. De eerste ronde was er geen probleem, maar in de tweede ronde ging het mis in de Ruskenhoek: Het voorwiel glijdt weg. Gelukkig geen persoonlijke schade, mede door een goed werkende airbag, maar de motor heeft wel behoorlijk wat van de grindbak bekeken.

Dus daarna begint het sleutelen. Dankzij de hulp van Dennis en Chris, het gebruik van tieraps en ducktape en geleende onderdelen van Corné en Anne van JCR Racing lukt het om de motor weer rijdbaar te krijgen. Helaas niet voor de tweede kwalificatie, maar gelukkig wel voor de race. En ook de mannen bij de technische keuring gaven gelukkig groen licht.

 

Omdat Maarten de tweede kwalificatie dus helaas gemist heeft en de omstandigheden en daarmee de rondetijden van de medecoureurs beter waren, moet hij als 34e starten van de in totaal 44 rijders.

Door een goede start weet hij al meteen meerdere plekken goed te maken. Door de drukte zit hij bij de eerste bocht aan de buitenkant en kan hij niet goed insturen. Hij gaat wijd over de kerbs, maar kan weer snel en veilig terug de baan op zonder al te veel plekken verloren te hebben.

In de eerste ronde heeft Maarten al meteen 12 plekken goed gemaakt en hij komt als 22e over de streep. Omdat hij het hele weekend nog niet echt lekker heeft kunnen rijden, zit hij wat stijfjes op de motor. Toch weet hij tijdens de eerste paar ronde van de race nog meer plekken goed te maken. Daarna volgen een paar ronde in niemandsland, tot hij 2 ronde voor het einde nog wordt ingehaald door goede bekende Mart Litjens. Helaas kan hij niet aanklampen, maar uiteindelijk finished Maarten als 14e. Omdat Mart niet meerijdt voor het kampioenschap, mag hij voor het klassement een 13e plaats noteren.

Later blijkt ook nog dat Maarten in de Dunlop-Trophy  welke geörganiseerd wordt door RR Motorsports in zijn klasse eerste is geworden.

Uitslag van de race: 2019-0406-ONK-Procup-600-Race.pdf